SZKOLNY
PROGRAM
WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
na lata
2017-2022
„W wychowaniu chodzi
właśnie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem (...),
ażeby również umiał bardziej być nie tylko z drugim, ale i dla drugich.”
JAN PAWEŁ II
I. WPROWADZENIE
Pierwszymi wychowawcami
swoich dzieci są rodzice. Nauczyciele wspomagają ich wszechstronny i
harmonijny rozwój, a uczeń akceptuje siebie i jest otwarty na potrzeby
drugiego człowieka, żyje nie tylko z drugim, ale i dla drugich.
Wychowanie to
proces wspomagania człowieka w rozwoju, ukierunkowany na osiągnięcie
pełni dojrzałości fizycznej, psychicznej, społecznej i duchowej.
Profilaktyka to
proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami
zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także
ograniczenie i likwidowanie czynników blokujących i zaburzających zdrowe
życie. Profilaktyka winna wspomagać proces wychowania, a
wychowanie tworzy integralną całość z wiedzą i kreowaniem umiejętności,
poprzez które formuje się osobowość młodego człowieka. Nie wolno ich
rozdzielać, gdyż wychowanie musi posiłkować się wiedzą, w której zapisane
jest doświadczenie.
Program
Wychowawczo-Profilaktyczny szkoły dostosowany jest do potrzeb
rozwojowych uczniów oraz potrzeb naszego środowiska lokalnego i obejmuje
wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym.
Chcemy, aby nasza szkoła była bezpieczna, panował w niej klimat sprzyjający
pracy uczniów i nauczycieli. Dążymy do tego, aby nasi uczniowie byli
kulturalni, odpowiedzialni, komunikatywni, kreatywni i empatyczni, aby
panowało poczucie przynależności do grupy (klasy, szkoły), którą łączą więzi
koleżeństwa i przyjaźni.
Program przeznaczony jest do
realizacji przez wychowawców klas podczas godzin z wychowawcą we współpracy
z nauczycielami wszystkich przedmiotów, pedagogiem, psychologiem,
pielęgniarką szkolną i pozostałymi pracownikami szkoły, w zależności od
stanu zasobów, potrzeb klasy oraz przy współpracy z rodzicami i
środowiskiem lokalnym.
II. ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
Zakładamy, że w wyniku
systematycznego, skorelowanego i spójnego oddziaływania
wychowawczo-profilaktycznego uda się nam przygotować uczniów do
zgodnego współżycia z ludźmi. Będziemy dążyć do tego, żeby nasi
wychowankowie byli: uczciwi, wiarygodni, odpowiedzialni, wytrwali, wrażliwi
na krzywdę innych, kreatywni, przedsiębiorczy, aby nie stosowali przemocy
słownej, fizycznej i psychicznej, mieli wysoką kulturę osobistą i gotowość
do uczestnictwa w kulturze. Ważne jest też, aby uczniowie przestrzegali
zasad zdrowego stylu życia, nie ulegali nałogom, kształtowali postawy
obywatelskie, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a
także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji, pogłębiali
świadomość ekologiczną, poznawali dziedzictwo kulturowe naszego narodu,
Europy i świata i rozwijali swoje zainteresowania i pasje.
Przy opracowaniu programu
wychowawczo-profilaktycznego szkoły uwzględniono:
i
obowiązujące akty prawne;
i
dotychczasowe doświadczenia szkoły;
i
zebrane od rodziców, uczniów i nauczycieli propozycje
dotyczące głównych problemów wychowawczych i profilaktycznych w szkole i
środowisku;
i
przeprowadzone badania na temat sytuacji wychowawczej,
zagrożeń uzależnieniami w szkole i środowisku;
i
przewidywane zmiany w szkole, środowisku i kraju, mogące mieć
wpływ na proces wychowania;
III. NAJWAŻNIEJSZE CELE
WYCHOWANIA I PROFILAKTYKI
1. Kształtowanie
poczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej,
lokalnej i regionalnej, świadomości swoich praw i obowiązków. Zaznajamianie
z zagrożeniami bezpieczeństwa i zdrowia oraz uczenie prawidłowej reakcji na
te zagrożenia.
2. Kształtowanie
nawyków kulturalnego zachowania, efektywnej współpracy, komunikowania się z
rówieśnikami i dorosłymi. Wdrażanie do życia w społeczności szkolnej i w
grupie rówieśniczej. Kształtowanie postaw, respektowanie norm społecznych i
wychowanie do wartości.
3. Wspieranie
rozwoju intelektualnego, przygotowanie do odbioru dóbr kultury
i sztuki, upowszechnianie czytelnictwa, szanowanie dorobku
narodowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartości europejskie i
światowe. Zapobieganie zachowaniom agresywnym.
4. Kształtowanie
właściwych nawyków higienicznych i zdrowotnych, umiejętności dokonywania
wyboru zachowań chroniących zdrowie własne i innych ludzi, propagowanie
ekologicznego stylu życia. Motywowanie do zdrowego stylu życia.
5. Wspomaganie, w
miarę posiadanych zasobów, wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia,
z uwzględnieniem jego indywidualnej sytuacji. Zapewnienie mu bezpieczeństwa
fizycznego, psychicznego i emocjonalnego. Wspieranie ucznia w procesie
nabywania wiedzy, sprawności, postaw i nawyków, które zapewniają mu
przygotowanie do racjonalnego i godnego życia oraz kontynuacji nauki na
dalszym etapie.
Misją naszej szkoły jest
dobre wychowanie, rzetelna nauka, sprawność fizyczna, postawa społeczna i
pogoda ducha.
Szkoła
Podstawowa w Zdunach to placówka oświatowa znana w lokalnym środowisku ze
względu na bogatą historię i tradycję. Powstała w 1896r. i służyła kilku
pokoleniom mieszkańców Zdun i okolicznych miejscowości. Po wprowadzeniu
reformy stała się 8-letnią szkołą podstawową z oddziałami gimnazjalnymi, w
której uczą się dzieci z różnych środowisk wychowawczych i społecznych.
Niektóre z nich potrzebują opieki specjalistycznej
(psychologiczno-pedagogicznej), inne ukierunkowania w rozwijaniu zdolności,
a wszystkie pragną akceptacji i poczucia bezpieczeństwa.
Celem
działalności Szkoły jest doprowadzenie do tego, aby uczniowie poprzez
wiedzę, umiejętności i postawy społeczne zdobyte w procesie
dydaktyczno-wychowawczym byli przygotowani do życia w warunkach
współczesnego świata.
Uważamy,
że najlepsze efekty osiągniemy poprzez integrację środowiska Nauczycieli –
Uczniów - Rodziców. Współpraca pozwoli nam na kompleksowe działania
i wpłynie na zwiększenie poczucia bezpieczeństwa. Elementem niezbędnym i
kluczowym w budowaniu Programu Wychowawczo-Profilaktycznego szkoły było
ustalenie wartości najważniejszych dla naszej społeczności szkolnej.
Wartości, jakimi się kierujemy to: szacunek, uczciwość, zrozumienie,
poczucie własnej godności i tolerancja. W pracy odwołujemy się do tradycji
szkoły, a naszą dewizą jest życzliwość i otwartość.
IV. SYLWETKA ABSOLWENTA
SZKOŁY
Uczeń
kończący naszą szkołę dobrze funkcjonuje w swoim środowisku, w domu iw
szkole. Jest pogodny, ma pozytywny, choć nie bezkrytyczny stosunek do
otaczającej go rzeczywistości. Posiada umiejętność efektywnego
komunikowania, współpracy oraz kontrolowania własnych emocji. Jest świadomy
dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, świata. Dba o swoje zdrowie
i sprawność fizyczną. Traktuje zdobywanie wiedzy jako podstawę własnego
rozwoju. Działania zawarte w programie wychowawczo-profilaktycznym zmierzają
do ukształtowania takiego modelu absolwenta, który niezależnie od
indywidualnych cech osobowości, predyspozycji i talentów będzie wyposażony w
zespół cech uniwersalnych, warunkujących właściwe funkcjonowanie we
współczesnym świecie.
Absolwent jest:
i
dobrym obywatelem, świadomym swych praw i obowiązków ,
posiadającym godność, poczucie własnej wartości, szanującym prawa innych;
i
człowiekiem aktywnym, ciekawym świata i wiedzy, ma różnorodne
zainteresowania, chętnie gromadzi różne wiadomości;
i
człowiekiem uczciwym, tolerancyjnym i odpowiedzialnym,
odróżniającym dobro od zła, kierującym się zasadami moralnymi;
i
człowiekiem dbającym o własny rozwój duchowy, wrażliwym na
piękno, szanującym dorobek ludzkości w dziedzinie kultury i sztuki;
i
człowiekiem dbającym o zdrowie i kondycję fizyczną oraz
świadomym ich zależności od stanu środowiska naturalnego.
V. UCZESTNICY PROGRAMU
WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO SZKOŁY.
Współodpowiedzialni za
wszechstronny rozwój osobowości ucznia są wszyscy uczestnicy programu:
Rodzice:
i
mają prawo do wychowania zgodnie z własnymi przekonaniami
religijnymi i moralnymi, jeśli nie są one w sprzeczności z
prawami dziecka;
i
znają i akceptują programów wychowawczy proponowany przez
szkołę;
i
wspierają dziecko we wszystkich jego poczynaniach i zapewniają
mu poczucie bezpieczeństwa;
i
wspierają wychowawców i nauczycieli w podejmowanych
przez nich działaniach, służą wiedzą, doświadczeniem i pomocą;
i
aktywnie uczestniczą w życiu szkoły;
i
dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci;
Wychowawcy klas:
i
dbają o poczucie bezpieczeństwa i akceptacji ucznia w klasie;
i
wspierają rozwój uczniów i usamodzielnianie się;
i
prowadzą dokumentację nauczania;
i
opracowują i realizują Program Wychowawczo-Profilaktyczny;
i
koordynują pracę wychowawczo -profilaktyczną w zespole
klasowym;
i
dokonują rozpoznania sytuacji rodzinnej i osobistej ucznia;
i
podejmują działania w przypadkach przemocy wobec niego,
zaniedbań opiekuńczych, ujawnionych nałogów;
i
wnioskują o objęcie pomocą psychologiczno-pedagogiczną
uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
i
informują rodziców o proponowanych formach pomocy
psychologiczno-pedagogicznej;
i
integrują i kierują zespołem klasowym;
i
wykorzystują potencjał grupy do wspierania jej członków,
oceniają zachowania uczniów;
i
wdrażają do samooceny postępów w zachowaniu, nadzoruj
realizację obowiązku szkolnego;
i
promują osiągnięcia klasy i pojedynczych uczniów;
i
inspirują pracę zespołową w klasie, przydzielają zespołom
zadania na rzecz klasy, szkoły i środowiska oraz wspólnie oceniają stopień
ich realizacji;
i
współdziałają z nauczycielami uczącymi w klasie;
i
współpracują z rodzicami; włączają rodziców w sprawy
programowe i organizacyjne klasy;
i
współpracują z dyrekcją szkoły, pedagogiem, psychologiem i
pielęgniarką;
i
współdziałają z instytucjami pracującymi na rzecz dziecka,
policją, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, sądami rodzinnymi;
Nauczyciele:
i
oddziałują wychowawczo na uczniów niezależnie od przypisanych
im funkcji dydaktycznych;
i
odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas
pobytu w szkole, podczas wyjść i wyjazdów szkolnych;
i
udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych
w oparciu
o rozpoznane potrzeby uczniów, informują o potrzebach związanych z
problemami w nauce oraz o przejawianych zdolnościach;
i
wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój
psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania;
i
inspirują uczniów do twórczych poszukiwań, aktywności i
samodzielności;
i
kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu;
i
reagują na przejawy nietolerancji, dyskryminacji i innych
negatywnych zachowań;
i
dążą w swojej pracy do integracji zespołu klasowego, angażując
w życie klasy wszystkich uczniów;
i
wspólnie z pedagogiem i psychologiem zabiegają o różne
formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów, dostosowują
wymagania edukacyjne do specyficznych potrzeb ucznia;
i
współtworzą atmosferę życzliwości i zrozumienia, budzą
szacunek swoją wiedzą, kompetencją i postawą;
i
proponują uczniom pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole
i poza nią;
i
realizują w toku pracy wychowawczej treści i cele programu
wychowawczo-profilaktycznego szkoły.
Uczniowie, Samorząd Uczniowski:
i
przestrzegają Szkolnego Kodeksu Postępowania Ucznia;
i
współorganizują imprezy i akcje szkolne;
i
znają i przestrzegają norm zachowania obowiązujących członków
społeczności szkolnej;
i
akceptują innych uczniów i szanują ich prawa, wydają
opinie w przypadku przyznawanych kar zgodnie ze Statutem Szkoły;
i
współtworzą społeczność szkolną i wykorzystują swe prawo do
samorządności;
i
kierują swym rozwojem i stają się coraz bardziej samodzielni;
i
prowadzą zdrowy tryb życia i dbają o swoje środowisko;
i
mają szacunek do kultury, języka i tradycji narodowej;
i
uczestniczą w opiniowaniu dokumentów szkolnych (Statut
Szkoły, Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny);
Pedagog i psycholog szkolny:
i
prowadzą badania i działania diagnostyczne uczniów, w tym
diagnozują indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości
psychofizyczne uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych
oraz wspierania mocnych stron uczniów;
i
diagnozują sytuacje wychowawcze w szkole w celu rozwiązania
problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów.
i
udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach
odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
i
podejmują działania z zakresu profilaktyki uzależnień i
innych problemów dzieci;
i
minimalizują skutki zaburzeń rozwojowych, zapobiegają
zaburzeniom zachowania oraz inicjują różne formy pomocy w środowisku
szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
i
inicjują i prowadzą działania mediacyjne i interwencyjne w
sytuacjach kryzysowych;
i
pomagają rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu
indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
i
wspierają nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu
pomocy psychologiczno-pedagogicznej
VI. ZADANIA WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNE I FORMY
REALIZACJI
KSZTAŁTOWANIE POZYTYWNYCH POSTAW
SPOŁECZNYCH I PROMOWANIE BEZPIECZNYCH ZACHOWAŃ
Lp. |
Zadania szkoły |
Cele |
Formy i sposób realizacji |
I |
Przygotowanie uczniów do świadomego i
aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym. |
1.Rozwijanie samorządności uczniów.
Uczenie zasad demokracji.
2.Rozwijanie tolerancji wobec innych.
Kształtowanie właściwych postaw w
stosunku do osób niepełnosprawnych, starszych, odmiennych
kulturowo, wyznawców innych religii i osób o różnej orientacji
seksualnej.
3.Poznanie i respektowanie praw i
obowiązków ucznia.
4.Rozijanie zainteresowań uczniów i
rozbudzanie pasji.
5.Udział uczniów w konkursach,
zawodach sportowych i innych formach prezentacji własnych
umiejętności, wiedzy.
6.Kształtowanie umiejętności
refleksyjnego, celowego korzystania z elektronicznych nośników
informacji- Internet, gry komputerowe, TV, radio.
7.
Uczestnictwo w organizacji
uroczystości szkolnych, imprez itp.
8.Udział uczniów
w akcjach organizowanych przez szkołę.
9.Kształtowanie
umiejętności bycia członkiem zespołu klasowego, szkolnego.
10.Organizowanie
czasu wolnego.
11.Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji
czytelniczych uczniów.
12.Wyzwalanie
aktywności pozalekcyjnej |
Udział w pracach
Samorządu Szkolnego, klasowego i spółdzielni uczniowskiej.
Udział uczniów w
procesie planowania pracy klasy, szkoły.
Reprezentowanie
szkoły w czasie uroczystości lokalnych.
Spotkanie z
seniorami z okazji Dnia Babci i
Dziadka, ŚWIĘTA SZKOŁY. Zapraszanie do szkoły i spotkania
z osobami niepełnosprawnymi.
Kodeks Ucznia,
Statut Szkoły, REGULAMINY
Percepcja sztuk
teatralnych, koncertów.
Realizacja
projektów przedmiotowych, szkolnych. Udział w
lekcjach muzealnych, bibliotecznych, w
konkursach, zawodach sportowych.
Prezentacja
wyników konkursów na apelu, na gazetkach szkolnych.
Imprezy
integracyjne, uroczystości, wyjazdy itp. |
II |
Dążenie do
uzyskania wysokiego poziomu kultury osobistej, kształtowanie postaw
budujących właściwe relacje międzyludzkie. |
1.Budowanie
systemu wartości- przygotowanie do rozpoznawania podstawowych
wartości.
2.Wpajanie
szacunku i tolerancji do odmiennych poglądów, ludzi, religii,
zjawisko homofobii
3.Wdrażanie do
uważnego słuchania, rozmawiania, zawierania kompromisów.
4.Egzekwowanie
właściwego zachowania uczniów wobec osób dorosłych, rówieśników.
5.Wzmacnianie
pozytywnych postaw(postawy prospołeczne i pozytywna komunikacja)
6.Zwracanie
uwagi na kulturę osobistą, w tym kulturę języka.
7.Kształtowanie
poczucia odpowiedzialności za własne słowa i czyny.
8.Praca na rzecz
innej osoby, klasy, szkoły.
9.Promowanie
uczniów za pracę na rzecz klasy, szkoły, środowiska.
10.Przekazanie
uczniom informacji na temat konieczności poszanowania cudzych dóbr
materialnych i osobistych oraz mienia szkoły.
11.Ćwiczenie z
uczniami prawidłowej reakcji w sytuacjach konfliktowych
12.Uświadomienie
dzieciom, że każdy może popełnić błąd. Przyznanie się i poprawa jest
drogą do bycia lepszym człowiekiem. Pobudzenie ucznia do stawiania
pytań, jak poprawić niekorzystną sytuację. |
Udział w akcjach
charytatywnych, wolontariacie, rekolekcjach. Pogadanki i spotkania z
ciekawymi ludźmi. Prowadzenie zajęć ukazujących wzorce osobowe,
właściwe zachowania i postawy w literaturze,
historii, współczesności.
Percepcja
wartościowych filmów, sztuk teatralnych, wystaw.
Lekcje
wychowawcze, pogadanki, apele szkolne.
Diagnoza i
analiza postaw.
Działania mające
na celu wykazanie troski o wygląd sal, otoczenia
szkoły.
Wręczanie
podziękowań na podsumowaniu roku, informacje zwrotne dla ucznia
i rodziców w trakcie roku szkolnego.
Omawianie z
uczniami prawidłowego postępowania w trudnych sytuacjach |
III |
Rozwijanie
zachowań asertywnych i empatycznych |
1.Ćwiczenie
prawidłowych postaw i zachowań uczniów w grupie rówieśniczej: uczeń
umie uszanować zdanie innych oraz potrafi bronić własnego zdania;
uczeń umie powiedzieć” nie” na niewłaściwe propozycje, dokonuje
trafnego wyboru.
2.Rozwijanie
umiejętności słuchania i zabierania głosu.
3.Przeciwdziałanie przejawom niedostosowania społecznego.
Przekazanie wiedzy na temat szkodliwego działania używek,
narkotyków, również negatywnego oddziaływania nieodpowiedniego
towarzystwa. |
Stawianie
uczniów w hipotetycznych sytuacjach wymagających
zajęcia określonego stanowiska, pogadanki na lekcjach, prelekcje
specjalistów. Utrwalanie zasad prowadzenia dyskusji.
Realizacja
programów profilaktycznych, opieka pedagoga, współpraca z PPP, Sądem
dla nieletnich, Komendą Policji itp
. |
IV |
Integracja
działań wychowawczo-profilaktycznych szkoły i rodziców |
1.Zapoznanie
rodziców z programem wychowawczo-profilaktycznym oraz innymi
prawnymi aktami Szkoły.
2.Dokładne
precyzowanie wymagań stawianych uczniom, dotyczących pożądanych
przez Szkołę zachowań, które zapewnią utrzymanie ładu i
bezpieczeństwa uczniów.
3.Uwzględnienie
na zebraniach z rodzicami tematów z zakresu wychowania, adekwatnych
do problemów klasowych.
4.Badanie opinii
rodziców odnośnie:
i
Skuteczności
realizowanych zadań edukacyjnych i wychowawczych;
i
Przedmiotowych systemów
oceniania.
5.Włączenie
rodziców do pracy przy realizacji zamierzeń wychowawczych:
i
Udział rodziców w
tworzeniu
Programu
Wychowawczo-Profilaktycznego, Statutu Szkoły, Oceniania
Wewnątrzszkolnego
i innych;
i
Udział w
uroczystościach i imprezach szkolnych, klasowych;
i
Współpraca z rodzicami
w planowaniu działań wychowawczych oraz pomoc w rozwiązywaniu
problemów dziecka.
i
Udział w drobnych
remontach, upiększaniu klas, budynku itp.
6.Przekazanie
rodzicom informacji na temat praw i obowiązków ucznia.
7.Przekazywanie
rodzicom informacji na temat metod oddziaływań wychowawczych.
Uświadomienie szkodliwości nadopiekuńczej postawy, liberalnego
wychowania itp.
8.Uczestnictwo
rodziców w lekcjach otwartych w klasach młodszych.
9.Organizowanie
imprez dla rodziców i z udziałem rodziców oraz przy współpracy
rodziców.
10.Wyróżnianie
rodziców za wkład pracy, pomoc Szkole w poprawianiu warunków pracy i
nauki. |
Na spotkaniach
rodziców z wychowawcami klas.
Działania
pracowników szkoły mające na celu bezpieczeństwo uczniów: dyżury
nauczycieli, opracowywanie procedur i reagowanie w sytuacjach
trudnych.
W formie ankiet
lub wyrażania opinii na zebraniach klasowych.
Wychowawcy klas
konsultują z rodzicami ich oczekiwania odnośnie pracy wychowawczej
i profilaktycznej.
Współpraca z
Radą Rodziców.
Wywiadówki,
tablica informacyjna
Prelekcje
specjalistów, informacje przekazywane przez wychowawców.
Angażowanie
rodziców do uczestnictwa i współorganizowania uroczystości i
wyjazdów klasowych, szkolnych. Wręczenie rodzicom podziękowań za
pracę.
Festyn szkolny. |
KSZTAŁTOWANIE WIĘZI Z KRAJEM OJCZYSTYM,
POSZANOWANIE DLA DZIEDZICTWA NARODOWEGO ORAZ INNYCH KULTUR I TRADYCJI
Lp. |
Zadania szkoły |
Cele |
Formy i sposób realizacji |
I |
Kształtowanie
poczucia przynależności do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty
narodowej oraz postawy patriotycznej, miłości do ojczyzny,
kultywowania tradycji. |
1.Znajomość słów
i melodii hymnu narodowego.
2.Kulturalne
zachowanie się w miejscach Pamięci Narodowej, w czasie uroczystości
szkolnych, w kościele i na cmentarzu.
3.Dbanie o
odpowiedni strój w czasie świąt szkolnych, akademii.
4.Prowadzenie
kroniki szkolnej i strony internetowej.
5.Kultywowanie
tradycji szkolnej. Organizacja i aktywny udział w uroczystościach o
charakterze rocznicowym i patriotycznym, opieka nad miejscami
pamięci narodowej, pamięć o poległych w czasie II wojny światowej.
Uroczyste obchody świąt narodowych i szkolnych. |
Godziny
wychowawcze, zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne, uroczystości szkolne i
klasowe, wycieczki i wyjścia.
Opieka nad
mogiłą powstańców wielkopolskich. Pełnienie wart honorowych przez
harcerzy przy pomnikach pamięci narodowej. |
II |
Wprowadzenie w
życie kulturalne Szkoły wspólnoty lokalnej. |
1. Zdobywanie,
pogłębianie wiedzy o własnej miejscowości, regionie, kraju.
2.Poznanie
historii i tradycji własnej rodziny i jej związek z historią
regionu.
3.Wdrażanie do
aktywnego uczestnictwa w życiu wspólnoty lokalnej, imprezach
regionalnych. Organizowanie imprez na rzecz Szkoły i środowiska.
4.Poznanie
historii najważniejszych obiektów w gminie. Wycieczki lokalne,
wystawy, gazetki, zajęcia dydaktyczne. Organizacja imprez,
uroczystości szkolnych i uczestnictwo.
5. Spotkania
zawodoznawcze z osobami z regionu, ciekawymi ludźmi. |
Wycieczki
lokalne, wystawy, gazetki, zajęcia dydaktyczne.
Organizacja
imprez, uroczystości szkolnych i uczestnictwo.
Konkurs wiedzy o
Zdunach.
Aktywny udział w
przygotowaniu i przeprowadzeniu festynu szkolnego.
|
III |
Poszanowanie
historii i kultury regionu |
1.Zapoznanie z
elementami kultury i historii Wielkopolski i niektórych regionów
Polski.
2.Poznanie
wybranych legend.
3.Poznanie
historii zabytków.
|
Spotkania z
ciekawymi ludźmi, wycieczki, konkursy, zajęcia lekcyjne.
|
IV |
Wspólnota
Europejska a tożsamość narodowa |
1.Poznanie
istoty Wspólnoty Europejskiej.
2.Zachowanie
tożsamości narodowej we wspólnocie. Wychowanie w duchu tolerancji.
3.Poznanie
krajów Unii Europejskiej.
Warsztaty i
lekcje kształtujące
postawę
tolerancji. |
Pielęgnowanie
polskiej tradycji narodowej, wystawy, konkursy itp.
Warsztaty i
lekcje kształtujące postawę tolerancji.
Ukazanie Polski
jako elementu i części kultury europejskiej.
Europejski Dzień
Języków Obcych, spotkania z ciekawymi ludźmi.
|
WYCHOWANIE PROZDROWOTNE
Lp. |
Zadania szkoły |
Cele |
Formy i sposób realizacji |
I |
Kształtowanie
zachowań sprzyjających zdrowiu.
|
1.Korygowanie
wad budowy, postawy oraz wymowy
2.Kształtowanie
nawyku dbania o własne zdrowie. Zwracanie uwagi na utrzymanie
higieny ciała. Dbanie o schludny wygląd zewnętrzny.
3.Wpajanie
zdrowego stylu życia, odżywiania i wypoczynku. Umiejętne
zagospodarowanie czasu wolnego.
4.Kształtowanie
sprawności fizycznej, odporności. Uświadomienie roli i znaczenia
sportu. Wpajanie nawyku rozwijania własnych predyspozycji w zakresie
dyscyplin sportu.
5.Zachowanie
zasad bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach ze
szczególnym zwróceniem uwagi na bezpieczną drogę do szkoły.
|
Realizacja zajęć
z gimnastyki korekcyjnej i zajęć logopedycznych.
Lekcje
przedmiotowe i zajęcia realizujące edukację zdrowotną.
Pogadanki na
godzinach wychowawczych, organizacja czynnego wypoczynku w czasie
wolnym, konkursy/działania dotyczące zdrowego stylu życia.
Organizowanie
kół zainteresowań.
Lekcje
wychowania fizycznego i zajęcia SKS. Organizowanie zajęć w terenie,
wycieczek pieszych, rowerowych.
Prowadzenie
zajęć wychowania komunikacyjnego.
Przeprowadzenie
egzaminu na kartę rowerową.
Spotkania z
policjantami.
|
II |
Szkoła zapewnia
uczniom poczucie bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego
|
1.Zapewnienie
bezpieczeństwa i higieny pracy ucznia.
2.Zapewnienie
uczniom opieki oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
|
Opracowanie i
realizacja harmonogramu dyżurów nauczycielskich. Zapoznanie uczniów
i rodziców z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi na terenie
szkoły.
Współpraca z
powołanymi do tego instytucjami, organizacjami.
W pracy z
uczniami uwzględnia się orzeczenia poradni
psychologiczno-pedagogicznej oraz opinie PPP. |
III |
Uzależnienia,
rozpoznanie ich i zapobieganie |
1.Podnoszenie
wiedzy ucznia na temat zagrożeń społecznych.
2.Kształtowanie
umiejętności unikania negatywnych wpływów środowiska. |
Współpraca i
spotkania z kuratorem sądowym, lekarzem, psychologiem.
Realizacja
programów profilaktycznych odpowiednio do potrzeb, prowadzenie zajęć
terapeutycznych z klasą. |
WYCHOWANIE EKOLOGICZNE
Lp. |
Zadania szkoły |
Cele |
Formy i sposób
realizacji |
I |
Rozwijanie
wrażliwości na problemy środowiska |
1.Przybliżenie
uczniom problematyki konieczności ochrony środowiska naturalnego.
2.Ukazanie
wpływu codziennych czynności i zachowań na stan środowiska
naturalnego.
3.Uwrażliwienie
na związek degradacji środowiska ze zdrowiem człowieka.
4.Wskazanie na
sposoby dbania o przyrodę ożywioną i nieożywioną. |
Realizacja
programów ekologicznych.
Udział w akcjach
np.: Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi, zbiórka surowców wtórnych,
Organizowanie
zajęć w terenie. Organizacja szkolnych konkursów
ekologicznych.
Pogadanki
tematyczne. |
PROFILAKTYKA ZAGROŻEŃ
Lp. |
Zadania szkoły |
Cele |
Formy i sposób realizacji |
I |
Zwiększenie
poziomu bezpieczeństwa ucznia w szkole
|
1. Doskonalenie
warunków bezpiecznego funkcjonowania ucznia w szkole i poza nią.
2. Ochrona
uczniów przed skutkami niepożądanych działań ludzi z zewnątrz.
3. Eliminowanie
zagrożeń pożarowych.
4. Zapewnienie
bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpoczynku między lekcjami.
5.
Przeciwdziałanie agresji w szkole.
6. Eliminowanie
zagrożeń związanych z zachowaniami ryzykownymi uczniów. |
Lekcje z
wychowawcą, apele, pogadanki, zajęcia pozalekcyjne, zajęcia
warsztatowe i profilaktyczne. |
II |
Kształtowanie
umiejętności samodzielnego, codziennego dbania o własne
bezpieczeństwo.
|
1.Zaznajamianie
z przepisami BHP, drogami ewakuacyjnymi w szkole.
2. Zaznajamianie
i systematyczne przypominanie zasad bezpiecznego poruszania się po
drogach, podróżowania, nawiązywania znajomości, wypoczynku nad wodą,
itp.
3. Zaznajamianie
z zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu i urządzeń
elektronicznych (telefonów komórkowych, tabletów, itp.) |
Próbny alarm
przeciwpożarowy.
Pogadanki, filmy
edukacyjne, spotkania z policjantem, kuratorem sądowym. |
III |
Doskonalenie
umiejętności rozpoznawania zagrożeń i właściwego zachowania się w
sytuacjach niebezpiecznych
|
1.
Minimalizowanie zagrożeń związanych z drogą „do” i „ze” szkoły.
2. Kształtowanie
gotowości i umiejętności udzielania pierwszej pomocy w nagłych
wypadkach.
3. Uświadamianie
zagrożeń związanych z życiem towarzyskim, podróżami, aktywnością w
okresach wolnych od nauki.
4. Doskonalenie
umiejętności szacowania ryzyka sytuacyjnego, rozpoznawanie
nietypowych sygnałów niebezpieczeństwa.
5. Uświadamianie
zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu.
6. Poznawanie
zasad krytycznego korzystania z mediów i prasy. |
Pogadanki,
prezentacje multimedialne, spotkania z policjantem.
Zajęcia z
pielęgniarką szkolną i nauczycielem przyrody, ratownikiem medycznym,
strażakiem.
Czytanie
literatury dotyczącej tematu.?
|
IV |
Eliminowanie
agresji z życia szkoły.
|
1. Doskonalenie
umiejętności rozpoznawania i nazywania zachowań agresywnych oraz
egoistycznych.
2. Kształtowanie
postaw odrzucających przemoc oraz umiejętności nieagresywnego,
asertywnego zachowywania się w sytuacjach konfliktowych i
problemowych.
3. Monitorowanie
nasilenia zjawiska agresji w szkole. |
Konsekwentne
stosowanie się do WSO.
Pogadanki,
dramy, zajęcia lekcyjne z wychowawcą
lub pedagogiem szkolnym.
Obserwacja przez
nauczycieli na bieżąco i analizowanie zjawiska na podstawie wpisów
w dzienniku (niepokojąco duża ilość pkt ujemnych). |
V |
Wspieranie
nabywania umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
ryzykownych i konfliktowych.
|
1. Doskonalenie
umiejętności rozpoznawania czynników ryzyka.
2. Propagowanie
wiedzy o społecznych mechanizmach wywierania wpływu i
konstruktywnych sposobach radzenia sobie z nimi.
3. Podniesienie
kompetencji wychowawczych rodziców, opiekunów.(zażywanie substancji
psychoaktywnych, dopalaczy, narkotyków, palenie papierosów)
4. Propagowanie
wiedzy podnoszącej efektywność działań profilaktycznych |
Negocjacje,
mediacje, asertywna komunikacja własnych potrzeb, dyskusje, rozmowy,
pogadanki.
Aktywne
uczestniczenie w lokalnych i krajowych akcjach
edukacyjnych.
Współpraca z
osobami i instytucjami zajmującymi się problematyką
uzależnień.
|
VI |
Zapobieganie
niepowodzeniom dydaktycznym- wspieranie uczniów mających trudności w
nauce i w przystosowaniu się w grupie.
|
1. Diagnozowanie
trudności w nauce.
2.
Dostosowywanie wymagań do możliwości indywidualnych uczniów.
3.
Zorganizowanie pomocy koleżeńskiej.
4. Rozwijanie
zainteresowań i uzdolnień uczniów.
5.Wdrażanie do
aktywnych form spędzania wolnego czasu. |
Organizacja
zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych i innych
wg potrzeb.
Organizacja
kółek zainteresowań. |
VII |
Pedagogizacja
rodziców i nauczycieli.
|
1. Przekazywanie
rodzicom wiedzy na temat przyczyn i istoty niepowodzeń dydaktycznych
- wskazówki do pracy w domu z dzieckiem. |
Organizowanie
szkoleń dla uczniów, rodziców i nauczycieli. |
VIII |
Opieka zdrowotna
i pomoc socjalna
|
1. Organizowanie
bezpłatnych obiadów w stołówce szkolnej. Zapomogi losowe dla dzieci
najbardziej potrzebujących, stypendia szkolne.
2. Wsparcie
potrzebujących z funduszy pozyskanych i przekazanych przez
społeczność uczniowską.
3. Opieka po
lekcjach w świetlicy szkolnej - pomoc w nauce.
4. Badania
kontrolne prowadzone przez pielęgniarkę szkolną, przeglądy
czystości.
5. Przeglądy
stomatologiczne.
6. Troska o
higienę osobistą dzieci.
7. Organizowanie
akcji charytatywnych na terenie szkoły.
7. Propagowanie
zdrowej żywności. |
Współpraca z
MGOPS w Zdunach.
Szkolna
Kawiarenka
Rozmowy z
wychowawcą, nauczycielem.
Programy
prozdrowotne. „Owoce w szkle”, „Mleko w szkole”. |
IX |
Współpraca z
instytucjami i stowarzyszeniami. |
1. Współpraca z
OSP.
2. Współpraca z
PPP w Krotoszynie.
3. Współpraca z
Posterunkiem Policji w Zdunach.
4. Współpraca z
Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
5. Współpraca ze
świetlicą podwórkową.
6. Współpraca z
Sądem Rodzinnym.
7. Współpraca ze
Zdunowskim Ośrodkiem Kultury.
8. Współpraca z
klubami sportowymi.
9. Współpraca ze
Stowarzyszeniem na Rzecz Kultury „Adsum”. |
Wymiana
informacji, podejmowanie wspólnych działań, nagradzanie za
działalność w UKS, OSP, Szkolnym Klubie Wolontariusza. |
VII. EWALUACJA
W ustaleniu czy realizowany
program przynosi oczekiwane efekty, niezbędna jest jego ewaluacja. Należy
więc kontrolować zarówno przebieg procesu, jak i osiągnięte wyniki. W tym
celu w trakcie trwania roku szkolnego należy przeprowadzić wśród
uczniów, rodziców i nauczycieli badania na temat ich oczekiwań co do
programu wychowawczo-profilaktycznego. Proces realizacji zawartych w nim
zadań powinien być kontrolowany przez bieżące monitorowanie, a uzyskane
informacje wykorzystywane do modyfikacji samego programu (jeżeli
wystąpi taka potrzeba). Ewaluację wyników należy przeprowadzić pod
koniec każdego roku szkolnego i opracować wnioski do pracy na następny
rok szkolny.
Narzędzia ewaluacji:
i
Sprawozdania wychowawców z realizacji Programów Wychowawczo -
Profilaktycznych klas;
i
Ankieta skierowana do uczniów, dotycząca ich postaw i
zainteresowań;
i
Ankieta skierowana do rodziców, dotycząca osiągnięć
dydaktyczno - wychowawczych dziecka, ze wskazaniem kierunku działań do
dalszej pracy;
i
Ankieta skierowana do nauczycieli, której celem będzie
uzyskanie informacji na temat realizacji Programu Wychowawczo –
Profilaktycznego i ewentualnej jego modyfikacji;
i
Analiza trudności wychowawczych, problemów szkolno -
środowiskowych i profilaktycznych przeprowadzona przez pedagoga szkolnego,
na podstawie danych zebranych od nauczycieli, wychowawców klas, rodziców i
uczniów,
i
Analiza dokumentów;
i
Obserwacje;
i
Wywiady z uczniami, rodzicami i nauczycielami.
IX. USTALENIA KOŃCOWE
Za realizację Programu
Wychowawczo - Profilaktycznego szkoły odpowiedzialni są wszyscy pracownicy
Szkoły. Dyrektor Szkoły czuwa nad prawidłowością jego realizacji. Za
realizację poszczególnych zakresów odpowiedzialni są nauczyciele
zadeklarowani, bądź zaproponowani przez Dyrektora Szkoły.
Program
Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej w Zdunach na lata 2017-2022
jest otwarty i może być modyfikowany w trakcie realizacji.
Program ten podlega
monitorowaniu i ewaluacji. W każdym roku szkolnym we wrześniu zostanie
opracowany dokument pt. Założenia do Programu Wychowawczo -
Profilaktycznego Szkoły wraz z harmonogramem działań zaplanowanych na dany
rok szkolny w formie odrębnego załącznika i dołączony do Programu. Będzie on
zawierał także priorytety MEN na każdy nowy rok szkolny.
Program Wychowawczo - Profilaktyczny opracował zespół nauczycieli w
składzie:
Iwona Skowrońska, Beata Głownicka, Irma Zimmermann, Anna Kołodziejska,
Monika Miśkiewicz-Żyto, Karolina Jankowska-Grzybek, Lilla Smółka, Mirosława
Płonka.
Program
Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej w Zdunach przyjęto uchwałą
Rady Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniowskim w
dniu 03.10.2017r.
Rada
Rodziców Rada Pedagogiczna
Samorząd Uczniowski
…………………………
………………………… ………………………