|
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKIrealizowany w w Zespole Szkół w Zdunach
Podstawa prawna:
Szkolny Program Profilaktyki realizowany zgodnie z przyjętymi założeniami, w naszej szkole jest kontynuacją procesu wspierającego zdrowie psychiczne i fizyczne uczniów, poprzez pomoc i towarzyszenie im w zdobywaniu wiedzy o zagrożeniach dla zdrowia oraz nabywaniu umiejętności przeciwdziałania tym zagrożeniom. Działania z zakresu profilaktyki są kontynuacją realizowanych zadań wychowawczych.
Konstruując Szkolny Program Profilaktyki opieraliśmy się na przekonaniu, iż jego skuteczną realizację zapewni nam zastosowanie:
a) modelu „racjonalno – poznawczego” opierającego się na przekonaniu, że dostarczanie odpowiednich i rzetelnych informacji o substancjach uzależniających i szkodliwych skutkach ich zażywania spowoduje, że młodzi ludzie będą umieli i chcieli podejmować właściwe decyzje; b) modelu „Ćwiczenie umiejętności odmawiania i podejmowania samodzielnych decyzji”; c) modelu promocji zdrowia - ukierunkowanie na dbałość o kondycję fizyczną i psychiczną, higienę osobistą, edukację prozdrowotną; d) model „psychologiczny” – czyli ukierunkowanie na rozwijanie uniwersalnych umiejętności psychologicznych pomocnych w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami życiowymi, ułatwiającymi kontakt z ludźmi i samym sobą. Działalność profilaktyczna w naszej szkole obejmować będzie:
1) w przypadku profilaktyki uniwersalnej – wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych;
2) w przypadku profilaktyki selektywnej – wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na rozwój zachowań ryzykownych;
3) w przypadku profilaktyki wskazującej – wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy występowania zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia.
Na każdym poziomie prowadzonej profilaktyki będziemy korzystać ze strategii profilaktycznych:
- programów informacyjnych kierowanych do: > uczniów (wychowawcy klas, pedagog, , osoby z poza szkoły np. funkcjonariusz Policji), > nauczycieli (specjaliści , pedagodzy ,dyrektorzy ), > rodziców ( kierowanych przez wychowawcę klasy, pedagoga, specjalistów, dyrektorów)
- programów edukacyjnych kierowanych do: > uczniów (wychowawcy klas, pedagog, osoby z poza szkoły) > nauczycieli ( pedagodzy, higienistka szkolna, specjaliści) > rodziców (kierowanych przez wychowawcę klasy, specjalistów, pedagogów i psychologów,
- programów działań alternatywnych kierowanych do: > uczniów (wychowawcy klas, pedagog, osoby z poza szkoły, opiekunowie Kół i zajęć pozalekcyjnych, higienistka szkolna, wychowawcy świetlic), > nauczycieli (pedagodzy, higienistka szkolna, wychowawcy świetlicy), > rodziców (kierowanych przez wychowawcę klasy, pedagogów, specjalistów, opiekunów Kół i zajęć pozalekcyjnych),
- programów interwencyjnych kierowanych do: > uczniów (wychowawcy klas, pedagog, psycholog, osoby z poza szkoły np. funkcjonariusz Policji), > nauczycieli (funkcjonariusz Policji, higienistka szkolna, pracownicy Ośrodka Interwencji Kryzysowej, specjaliści ), > rodziców (kierowanych przez wychowawcę klasy, pedagoga, specjalistów),
Działania wstępne: 1. Diagnozowanie problemów środowiska uczniów, rodziców, nauczycieli oraz analiza danych wynikających z ewaluacji SPP i SPW w każdym roku szkolnym. 2. Opracowanie planu wdrażania zadań do realizacji w Szkolnym Programie Profilaktyki i Szkolnym Programie Wychowawczym na bieżący rok szkolny.
|
|
Copyright © 2014 ZS ZDUNY |