Świat Wartości  

25 kwietnia uczniowie naszej szkoły mieli okazję uczestniczyć w nietypowym apelu, który poświęcony był tematyce wartości uniwersalnych. Był to jeden z punktów realizacji gminnego programu „Świat wartości”, który wpisuje się w priorytety MEN na rok szkolny 2016/2017. Na apel zostali zaproszeni najpierw uczniowie klas czwartych, na kolejnej lekcji uczniowie klas piątych i na kolejnej uczniowie klas szóstych. Dzięki temu mieli większą możliwość skupienia się na treściach apelu, a mniejsza liczebność uczestników konieczna była także ze względu na potrzebę większej przestrzeni w sali. Wszystko po to, aby mogli aktywnie wziąć udział w różnych zadaniach, które zostały dla nich przygotowane. Pierwszą omawianą wartością był SZACUNEK – przy tym punkcie uczniowie decydowali jakie zachowania są przejawem szacunku, a które świadczą  o jego braku. Kolejna wartość to UCZCIWOŚĆ – szukaliśmy definicji i zastanawialiśmy się czy chcielibyśmy aby leczył nas nierzetelny lekarz, czy może jeść chleb zrobiony przez niechlujnego piekarza? ODPOWIEDZIALNOŚĆ to kolejna omawiana wartość i tu rozmawialiśmy o tym jak gospodarować własnym czasem w sposób odpowiedzialny. Uczniowie mieli za zadanie napełnić „słoik czasu” obowiązkami w postaci piłeczek pingpongowych oraz przyjemnościami symbolizowanymi przez ryż. Następnie poznaliśmy „drabinę celów” i dzięki niej sposób na ich osiąganie, które możliwe jest dzięki odpowiedzialności właśnie i samodyscyplinie. Kolejny omawiany wątek to SZCZĘŚCIE, OPTYMIZM i HUMOR. Okazuje się, że szczęście to nie zrządzenie losu, ale wypracowane przez nas osiągnięcie. Tutaj uczniowie mieli za zadanie wykonać test, który muszą przejść kawalerowie „Orderu uśmiechu”, czyli wypicie soku z cytryny z uśmiechem na twarzy. Kolejny punkt programu to POKOJOWOŚĆ, a następny PRZYJAŹŃ I MIŁOŚĆ. W tym miejscu uczniowie mieli za zadanie powiedzieć do drugiej osoby: „lubię Cię”, a tą osobą było ich odbicie w lustrze. Wbrew pozorom nie było to łatwe zadanie. Druga grupa uczniów w tym czasie tworzyła receptę na prawdziwą przyjaźń, którą potem wszyscy uzupełnialiśmy. Ostatnią wartością, którą zdążyliśmy się zająć była SAMODYSCYPLINA. Tutaj dwóch siłaczy próbowało rozerwać „nitkę nawyków”. Gdy była pojedyncza udało im się to bez mrugnięcia okiem, natomiast gdy była owinięta trzydzieści razy nie dało rady. Wnioski nasuwają się same: to co chcemy pielęgnować warto utrwalać, to czego chcemy unikać, jak najczęściej unikać. Poznaliśmy też przy tej okazji kilka ciekawych przykładów ludzi, którzy dzięki swej samodyscyplinie i wytrwałości osiągnęli bardzo wiele i są dziś znani jako odkrywcy, zdobywcy i prekursorzy. Niestety kolejnych wartości nie udało się omówić z braku czasu ale to nic straconego, ponieważ wszystkie klasy wzięły udział w losowaniu i każda z nich przygotuje plakat na temat jednej wartości. W najbliższym czasie powstanie na korytarzu szkolnym wystawa plakatów, jako utrwalenie treści apelu oraz dzielenie się z pozostałymi uczniami i pracownikami szkoły tym, co jest tak ważne i wartościowe.

 

 

           

 

`