Swiat Wartości - szacunek

27 listopada odbyła się w naszej szkole rozprawa sądowa. Uczniowie byli oskarżeni o brak szacunku i stosowanie przemocy. Sędzina poprosiła wszystkich obecnych na Sali, aby opowiedzieli się i podjęli decyzję czy są przeciw przemocy i czy według nich każdy ma prawo do szacunku. Co wybrali nasi uczniowie?

Apel, którego hasłem przewodnim był „szacunek” odbył się w naszej szkole w związku z realizowaniem projektu „Świat wartości”. Uczniowie klas IV-VI brali udział w rozprawie sądowej gdzie byli oskarżeni, obrońcy oraz Wysoki Sąd. W czasie podliczania przez ławników głosów zebranych okazało się, że zdecydowana większość naszych uczniów jest przeciw przemocy i uważa, że każdy zasługuje na szacunek. Na koniec cała sala decydowała, które zachowania są przejawem braku szacunku, a które sposobem okazywania go. Przedstawienie przygotowane zostało przez młodzież naszej szkoły pod przewodnictwem pani Agnieszki Karolak-Raś i pani Magdy Smektały. 

 Omawiana obecnie przez październik, listopad i grudzień wartość to szacunek. Sposoby jej wdrażania są następujące:
- świetlica ogłosiła konkurs plastyczny z nagrodami pt. ,,Sposoby okazywania szacunku”. Konkurs adresowany jest dla uczniów klas IV – VI. Wychowawcy typują po trzy, cztery osoby z każdej klasy. Zachęcamy do udziału! O szczegóły proszę pytać w świetlicy.
- w bibliotece w każdy czwartek odbywa się głośne czytanie dla uczniów klas I – IV o godzinie 13.00 (6 lekcja) z zabawami, konkursami itp.
- od listopada świetlica także zaprasza na głośne czytanie w poniedziałki od godziny 15.00 do 16.00 (więcej informacji można uzyskać u pani Jolanty Roszak).
- praca nad wprowadzeniem wartości odbywa się również na godzinach a w klasach młodszych na innych przedmiotach i zajęciach. Nauczyciele wykorzystują rożne formy pracy: rozmowy, dyskusje, pracę z tekstem, odgrywanie scenek. W listopadzie odbędzie się apel, który przygotuje koło artystyczne z paniami M. Smektałą i A. Karolak – Raś.
Drodzy rodzice pamiętajcie również o głośnym czytaniu swoim dzieciom!
Oto lista polecanych lektur przy wprowadzaniu wartości szacunek :
Dla dzieci młodszych :
- Hans Christian Andersen ,,Brzydkie kaczątko”
- Jan Brzechwa ,, Kwoka „
- Roald Jack Canfield , Mark Victor Hansen ,, Balsam dla duszy dziecka”
- Astrid Lindgren ,,Rasmus i włóczęga, ,, Dzieci z Bullerbyn”, ,,Emil ze Smalandii’, ,, Lotta z ulicy Awanturników ”
- Małgorzata Musierowicz ,, Znajomi z zerówki” - Angela Nanetti ,,Mój dziadek był drzewem czereśniowym”
- Ted i Jenny O’Neal ,,Szacunek- Ja na niego zasługuję i innym go okazuję!” - Antoni Ferdynand Ossendowski ,,Słoń Birara” - Beata Ostrowicka ,,Ale ja tak chcę!”
Dla dzieci starszych:
- Ben Carson ,,Cudowne ręce”
- Roald Dahl ,,Matylda”
- Michael Ende ,, Momo ”
- Ryszard Kapuściński ,,Inny”
- Harper Lee ,,Zabić drozda”
- Małgorzata Musierowicz Jeżycjada : ,,Kłamczucha”, ,,Tygrys i roża” - George Orwell ,,Folwark zwierzęcy”
- Dorota Terakowska ,,Samotność bogów”
- Anika Thor ,, Prawda czy wyzwanie”
- Tereska Tores ,,Pamiętnik na trzy głosy”
Dla dzieci młodszych lub starszych, według uznania rodziców:
- Edmund de Amicis ,,Serce”
- Eric – Emmanuel Schmitt ,, Oskar i Pani Róża” , ,,Dziecko Noego” - Kornel Makuszyński ,,Szatan z siódmej klasy”

  Copyright © 2014 ZS ZDUNY